Слов’янська міфологія. Згідно з міфологічними уявленнями різних слов’янських народів в житі зазвичай з’являлися польові духи Полудніци, які уособлювали сонячний удар і переслідували людей. У зв’язку з цим у росіян за ними закріпилася назва “Ржаницы”. Східнослов’янська міфологія. Під час тижня Трійці східні слов’яни здійснювали ритуал вигнання або проводів русалок. При цьому русалок часто зображували у вигляді опудала або житнього снопа, який несли в поле та залишали там або ж розривали на шматки і розкидали навколо. Також русалку могла зображувати дівчина, якій розпускали волосся і вдягали вінок після чого штовхали у жито. Латиська міфологія. Відомого в латиській міфології духа зерна, який приносив і насипав його, називали “Житній Рунгіс”. А персоніфікацією хорошого врожаю був польовий дух “Житній Юміс”. Мордовська міфологія. В мордовській міфології охоронницею посівів жита вважалася богиня Норо-ава, яку називали “Хазяйкою поля”. За народними віруваннями під час цвітіння жита вона провіщала багатий врожай нічним свистом, а неврожай – криком.