КУКУРУДЗА
Абхазька міфологія.
Згідно з міфологічними уявленнями
абхазів врожай кукурудзи та інших сільськогосподарських культур залежав від
волі богині садівництва і городництва Джаджи. Вони вірили, що богиня ходить по
полям під час появи кукурудзяних початків. Коли вона з якихось причин
незадоволена хазяїном поля, то передрікала йому дрібну кукурудзу ("з мізинець”), а якщо навпаки, то велику ("з лікоть, п’ядь і п’ять пальців”).
Міфологія
даяків (Індонезія).
Згідно з комплексом магічних ритуалів
даяків в разі знаходження чоловіків на війні їх жінки мали щоранку піджарювати
кукурудзяні зерна і розсипати їх на верандах своїх домів. Вважалося, що це має
додати спритності воїнам і допомогти їм перемогти ворога.
Міфологія
ганда (Центральна Африка).
Народ ганда вірив, що вирощувати маїс їх
навчив першопредок Кінту, який приніс його з собою з неба. А вперше посадила
маїс його дружина Намбі.
Міфологія
народів Центральної Америки.
Згідно з міфологічними уявленнями
індіанських народів Центральної Америки кукурудза з найбільшими початками росла
лише в Толлані – столиці тольтеків, якою правив добрий бог Кецалькоатль. Кукурудзу
у індіанців уособлював син стародавньої "Богині
з косами”.
Міфологія
народів Мексики.
У деяких народів Мексики богиню
маїсу називали "Довговолосою матір’ю” і їй було присвячено спеціальне свято,
яке проводилося в період дозрівання кукурудзяних зерен. Під час свята жінки
виконували ритуальні танці з розпущеним волоссям. Це робилося для того, щоб і
початки маїсу виросли такими ж довгими, щоб зерна були широкими і пласкими і
народ не відчував нестачі продовольства.
Міфологія
ацтеків.
Ацтеки та інші індіанські племена
Центральної Америки вірили, що маїс їм дав і навчив вирощувати один з головних
богів Кецалькоатль. Для цього він перетворився на мураху і заліз до мурашника,
де були заховані зерна маїсу, і звідси їх викрав.
Божеством молодої кукурудзи у
ацтеків був Сінтеотль, який зображувався у вигляді юнака з сумою на плечі,
наповненою кукурудзяними початками та палкою-копалкою або початками в руках.
Під час свята на честь богині землі, родючості та сексуальних гріхів
Тласольтеотль відбувалося її символічне возз’єднання з богом війни і сонця
Уіцілопочітлі, результатом чого було народження бога молодого маїсу. Також
подібним божеством була Шилонен, ім’я якої означає "Мати молодого маїсу”.
В міфології ацтеків з культом землі і
маїсу пов’язана богиня Іламатекутлі.
Із стеблом маїсу в руці іноді
зображувався бог грому та дощу, повелитель усіх їстівних рослин Тлалок. Легенда
оповідає про його гру в м’яча з останнім правителем Толлана (столиці тольтеків)
Уемаком. Після свого програшу Тлалок запропонував Уемаку зерна маїсу, але він
відмовився і зажадав дорогоцінних речей – нефриту і пір’я птаха кецаль. Тлалок
погодився, але попередив, що листя маїсу і є самими дорогоцінними пір’ями
кецаля, а його початки навіть цінніше за нефрит. Результатом цього стало те, що
скарбниця Толлана наповнилася дорогоцінностями, але натомість маїс перестав
рости і місто охопив страшний голод. Ця легенда прекрасно демонструє цінність
маїсу в господарстві ацтеків.
Міфологія
майя.
Божеством кукурудзи у майя був Чак, який
одночасно був богом дощу і блискавки. Богом молодої кукурудзи вважався Юм-Кааш,
який також відомий за іменем Йум-Вііла. Зображували його у вигляді юнака або
підлітка, голова якого переходила у початок маїсу або з зачесаним назад
волоссям, подібно до листя кукурудзи.
Міфологія
ольмеків.
Маїс грав головну роль в господарстві
ольмеків і тому одним важливих міфологічних мотивів було його здобуття. В
більшості міфів бог, який допомагав людям, добував зерна маїсу з гори, де вони
були заховані. На деяких рельєфах зображується бог, який виносить з надр землі
на руках немовля, яке і символізує маїс, та передає його людям (В Лас-Лімас
(Мексика) збереглася статуя бога з немовлям на руках, що мало символізувати
епоху, в яку люди отримали маїс). Також в міфах знайшов відображення мотив
протиборства старого бога з божеством маїсу.
Міфологія
сапотеків.
В міфології сапотеків богом кукурудзи був
Пітао-Кособі, якого вшановували у вигляді великого кукурудзяного початку.
Міфологія
кіче.
У кіче божеством молодого маїсу
вважалася Шилонен, ім’я якої означає "Кукурудзяниця”.
Згідно з міфом 4-х перших людей, які
стали предками кіче (гірських майя) боги створили з кукурудзи.
Міфологія
інків.
За міфологічними уявленнями інків каміння,
яке має форму початків кукурудзи, має магічну силу сприяти зростанню її врожаю.
Тому воно збиралося і використовувалося в спеціальних ритуалах.
Міфологія
кечуа.
У кечуа покровителем кукурудзи було
жіноче божество Сарамама, ("мати маїсу”, яка зачинала і породжувала новий
врожай). Її зображували у декількох варіантах :
1. У вигляді стебел кукурудзи,
вдягнених в жіночій одяг.
2. Висічених з каменю початків кукурудзи,
які зберігались в будинках як канопи.
3. Подвійного початку, який
підвішувався на полі між стебел кукурудзи – з піснями і танцями його заклинали
дати хороший врожай, а потім урочисто спалювали.
4. Початку незвичного кольору або ж
зернами розміщеними по спіралі – поміщали в коморі над вже зібраними початками
для охорони.
У індіанців кечуа духи Конопи, які
вважалися охоронцями посівів, зображувалися у вигляді кам’яних початків
кукурудзи. Вони також мали сприяти хорошому врожаю.
Під час оранки кечуа здійснювали
зливання кукурудзяним пивом (чіча) на честь богині-матері землі Пачамами. Також
на її ідол сипали кукурудзяну муку, що вона дала хороший врожай. Маїс
використовувався також під час жертвоприношень предкам.
Міфологія гуронів (Північна Америка).
Згідно з міфами гуронів кукурудзу навчив
людей вирощувати культурний герой Іоскеха. Він в свою чергу отримав перший
кукурудзяний початок від велетенської черепахи, яка тримала на собі землю.
Міфологія
алгонкінів.
У алгонкінів кукурудзу уособлювало
особливе божество, яке входило до трійки сестер.
Міфологія
індіанців мундуруку (Бразилія).
За народними віруваннями індіанців
мундуруку вирощувати і використовувати маїс їх навчив бог-творець і культурний
герой Карускайбе.
Міфологія
індіанців тенетехара (Бразилія).
Згідно з міфами індіанців тенетехара
вирощувати маїс їх навчив культурний герой Майра.
Міфологія
гуараю-гуарані (Болівія).
Згідно з міфами індіанців гуараю-гуарані
виготовляти пиво з маїсу їх навчив першопредок Деде.
Міфологія
хопі.
Згідно з міфами народу хопі перші чоловік
і жінка на землі народилися від матері-кукурудзи і батька-неба.
|