Індуїстська міфологія. Величезний гарбуз народила царю Сонячної династії Сагарі одна з його дружин Суматі. 60 тисяч сімен з неї були поміщені до посудин з молоком і з часом з кожного з них виріс царевич. Китайська міфологія. В Китаї гарбуз-горлянка був символом процвітання нащадків. З палицею, до якої був прив’язаний гарбуз часто зображувалося божество довголіття Шоу-сін. Гарбуз-горлянка був важливим атрибутом китайського божества Ба-чжу, яке знищувало сарану. Воно тримало гарбуза у руці і збирало до нього сарану. З гарбузами-горлянками на поясі та за спиною зображувався китайський бог – покровитель медицини Вей Гу. Вони були вмістищем різних лікарських засобів. Бог-покровитель лікарів та аптекарів Сунь Си-мяо часто зображувався у супроводі двох юнаків, один з яких тримав в руках гарбуз-горлянку, в якому знаходилися чудодійні ліки. Згідно з китайськими міфами володар драконів Лун-ван мав чарівний гарбуз-горлянку, який за бажанням міг давати багато їжі. Згідно з гіпотезою китайського міфографа Вень І-до в образі гарбуза-горлянки, як джерела людського життя, китайці уявляли жіноче божество Нюй-ва. Китайська даоська міфологія. Гарбуз-горлянка був атрибутом одного з “8-ми безсмертних” героїв китайської даоської міфології Лі Те-гуая. Вона висіла у нього за спиною і в ній він носив різне чарівне зілля. Ліки від малярії, які знаходилися в гарбузі-горлянці подарував своєму дядьку мислителю Хань Юю ще один з “8-ми безсмертних” Хань Сян. Корейська міфологія. Міфічний засновник корейської держави Сілла Пак Хьоккосе отримав родове прізвище Пак (“гарбуз”), тому що він народився з яйця, яке нагадувало своєю формою гарбуз-горлянку. В корейській державі Сілла на службі у правителя Сок Тхархе знаходився князь Хогон. Його ім`я означає “князь-гарбуз”. Таке призвістко він отримав тому, що згідно з легендою приплив до Сілла з Японії, прив’язавши гарбуз-горлянку до свого поясу. В`єтська міфологія. У в`єтів гарбуз вважався символом родючості. Міфологія народу лісу (тібето-бірманська група). Згідно з міфом про потоп у народу лісу бог-володар неба Маква перед його початком подарував одній людині, яка займалася вирощуванням гарбузів, декілька насінин. З них виріс величезний гарбуз, на якому вона і врятувалася разом з сестрою. Мон-кхмерська міфологія. Дружиною одного з міфічних засновників і правителів монської держави Хантаваді (Пегу) Тхамала була жінка, яка мала ім’я “Золотий гарбуз”. Після смерті Тхамала на ній одружився його брат-близнюк Вімала. За деяким даними королева “Золотий гарбуз” походила з народу каренів. Міфологія ва (мон-кхмерська група – Бірма). В міфології народу ва небесне божество дало людям Ятауну і Ятай скуштувати гарбуза, щоб вони пізнали, що таке любовна пристрасть. За деякими даними з сімен цього гарбуза виросли ще два, які мали гігантські розміри. Далі їх розколов герой Хкун Хсанг Л`ренг для того, щоб одружитися на доньці Ятауна і Ятай, яка була тигрицею. З першого гарбуза вийшли краб і заєць, а з другого – чотири групи різних народів. Міфологія ман (В’єтнам). Згідно з міфами народу ман за допомогою гарбуза першопредок людей Фу Хай і його сестра змогли врятуватися від потопу, прихопивши з собою тварин і сімена рослин. Коли потоп завершився і вода зійшла то гарбуз опинився на вершині гори. Фу Хай розрізав його і посадив в землю сімена, з яких виросли люди. Міфологія народу кхму (Лаос). В міфології народу кхму гарбуз відіграє важливу роль у створенні людей, його можна вважати прабатьком багатьох народів. В одному з міфів оповідається, що жінка, яка разом з своїм братом врятувалася від потопу, народила два гарбуза. На один з них вона упустила товкач для рису і пошкодила його – з розбитого гарбуза вийшли народи тай, ли, лао та інші. Потім вона нагріла шматок заліза і проткнула ним другий гарбуз. З нього вийшли кхму – вони мали темну шкіру, тому що забруднилися у вугіллі. В одній з інтерпретацій міфу присутній один а не два гарбузи. Осколки гарбузів, згідно з народними віруваннями, перетворилися на скелі поблизу села Бан Тау Пунг, де відбувалися події міфу. Подібний міф про гарбуз існує у лао та інших народів Лаосу, Бірми і В’єтнаму. Міфологія кхонхаі (сіамців) та інших тайських народів. У деяких тайських народів гарбуз символізував собою чоловічий початок і тому використовувався в ритуалах, пов’язаних із вшануванням душі рису Кванкао. Великий гарбуз розміщувався на корзині з рисом в спеціальній коморі. При цьому рис символізував собою жіночий початок і в поєднанні з чоловічим початком мав стати запорукою майбутнього врожаю. Міфологія лаотянців південного Лаосу (тайська мовна група). В міфології лаотянців (подібно до народу кхму) гарбуз є джерелом створення людей. В міфі про Ветсувана - голову небесних духів-тхенів, одповідається про втечу його доньки, яка покохала слугу і намагалася заховатися з ним на землі. В погоню за ними Ветсуван надіслав свого воїна, якого супроводжував слуга з двома гарбузами для води. Втікачів вдалося повернути назад на небо, а от гарбузи кинули на землю і вони розбилися. Саме з них і вийшли перші люди. В іншому варіанті міфу гарбузи виросли на гігантських ліанах, які з’явилися з ніздрей померлого буйвола культурного героя Пу Лансенга. Тоді він проштрикнув їх шматком заліза і з них вийшли перші люди. Спочатку виходили люди, які заселили гірські райони; вони забруднилися вугіллям і тому відтепер мали темний колір шкіри. Далі Пу розширив отвір в гарбуза ножем і з нього з’явилися лаотянці та інші тайські народи, яки вже мали світлий колір шкіри. Міфологія чорних таі (тайська мовна група). Гарбуз допоміг хлопчику та дівчинці Кап і Ке врятуватися від потопу, який був посланий володарем неба проти людей. Вони зробили отвір у великому гарбузі і залізли до нього, після чого вода підняла його до неба, де вони переконали бога не губити їх. Міфологія білих таі (тайська мовна група). Згідно з міфом білих таі божества Таосуонг і Таонган, які були надіслані на землю верховним божеством після потопу, мали з собою 8 гарбузів і 8 мідних палок. В гарбузах знаходились люди 330 народів, сімена рису та різні книги для жерців та пророків. Коли вода потопу зникла на землю спустився Таосуонг – він розподілив гарбузи між різними країнами і потім проткнув їх мідними палками. З них вийшли різні народи і заселили землю. Міфологія шанів Бірми (тайська мовна група). Згідно з міфом про творення світу у шанів з гарбузів, які посадив Літлонг (єдина людина врятована богами від потопу), вийшов їх народ та інші, а також тварини, птахи та корисні рослини. Сімена цих гарбузів Літлонг знайшов у шлунку корови, яка врятувалася разом з ним. Коли він їх посадив, то верховному богу Лінлауну це не сподобалося і він уразив велетенські гарбузи блискавкою. Міфологія каонде (бантумовна група). З гарбуза були зроблені три калебаси – посудини, до яких культурний герой-деміург Леза поклав сімена корисних рослин а також диких тварин, хвороби та смерть. Він передав їх так званому “Медовому птаху” і заборонив відкривати до свого повернення. Але птах не стримався і відкрив їх, в результаті чого у світі з’явилися хижі звірі, різні хвороби та смерть. Повернувшись Леза покарав птаха за цю провину. Міфологія ньоро (бантумовна група Між озер`я). Згідно з міфами народу ньоро першим гарбузи почав вирощувати культурний герой-деміург Руханга. За іншим варіантом сімена гарбуза дав першій людині брат Руханги Кагаба. Міфологія населення центральної частини острова Сулавесі (Індонезія). Гарбузи використовувалися населенням острова Сулавесі під час магічного ритуалу викликання дощу. Вони відігравали роль барабанів які кидалися на воду і по яким били руками, імітуючи ляскання дощових крапель. Міфологія племені вамбугве (Східна Африка). Пляшки, виготовлені з гарбузів використовувалися чаклунами племені вамбугве під час магічного ритуалу, метою якого було запобігання дощу. Для цього вони клали до цієї посудини гірський кришталь і починали його підігрівати. Міфологія шиллуків (Судан). Згідно з міфологічними уявленнями шиллуків перших людей створив культурний герой Ньіканг – вони вийшли з відкритого ним гарбуза. За іншим варіантом міфу перша людська пара і тварини вийшли з гарбуза, який винесла з води біла корова. Міфологія екой (Південна Нігерія). Згідно з міфами народу екой бог небу і грому деміург Обасі-Оса послав першим людям на землю в калебасі (посудині з гарбуза) 7 чарівних каменів. Люди почали їх кидати і таким чином виникли моря, річки та різні водоймища. Під час здійснення молебнів екой наливали воду у калебасу і протягували її Обасі-Оса, який уособлював небо і сонце і виливали воду з посудини на землю, таким чином вшановуючи богиню землі Обасі-Нсі. Міфологія майя. Згідно з міфами майя бог дощу і блискавки Чак тримав воду в одній посудині, зробленій з гарбуза і час від часу виливав її на землю. За іншим даними у нього було 4 посудини, які він розставляв по куткам свого будинку. Міфологія ірокезів. У ірокезів гарбуз уособлювало спеціальне божество, яке входило до трійки сестер (гарбуз, квасоля і маїс).