ТИГР
Грецька міфологія
В
грецькій міфології тигр згадується не часто, тому ще не є твариною, що є
звичною для греків. Однак він постає як тварина пов`язана з культом бога Діоніса. На різних зображеннях тигр часто супроводжував цього
бога. Також згідно з міфом коли Діоніс подорожував країнами Сходу то тигр,
якого надіслав йому Зевс допоміг йому перебратися через річку Тигр.
Згадується тигр і в міфі про Загрея. Коли
титани намагалися його вбити то він почав перевтілюватися в різних тварин,
однією з яких був і тигр.
Міфологія лужичан
В легендах лужичан з кігтям тигра уявлялося
демонічне чудовисько василиск. Індуїстська міфологія.
Згідно з легендою 10 тисяч ворожих богу Шиві аскетів створили тигра і наслали його на нього. Тигр намагався напасти на Шиву але він вбив його і зідрав шкуру з якої зробив для себе накидку. Сам Шива постаючи в образі "великого аскета” зображувався сидячи на тигровій шкурі. Сидячи верхи на тигрі часто зображувалася дружина бога Шиви Дурга.
Дравідійська міфологія.
Шкурою тигра була вкрита голова буйвола, стоячи на якій зображувалася дравідійська богиня війни і полювання Коттравей.
Буддійська міфологія.
Верхи на тигрі часто зображувався один з відомих буддійських бодхісатв Манджушрі. В буддійських храмах (особливо в Кореї) на правій стіні поблизу головного олтаря серед зображень різних святих обов’язково поміщали зображення старця або монаха у супроводі тигра, що символізувало духа гори Сансін. Атрибутом буддійського жіночого божества Гуань-інь була спідниця з тигрової шкури, що було символом безстрашності.
Китайська міфологія.
Китайці вважали білого тигра представником усього класу чотириногих тварин. В китайській міфології один з духів чотирьох сторін світу мав ім`я Бай-ху, що означає "Білий тигр”. Також таку назву мало одне з сузірь. Його тваринний образ скоріше всього пов'язаний з тим, що своєю появою він завжди лякав будь-яку нечисть. Китайське жіноче божество Гуйму мало голову тигра. За народними віруваннями існував демон лаохугуй, який уособлював собою людину, яку з’їв тигр. Китайці вірили, що він постійно ходив разом з тигром, доки він не з’їдав когось іншого. Тулуб, схожий на тигрячий мав фантастичний звір Кайміншоу, у якого було 9 людських голів. Він стояв на священній горі Куньлунь, обернувшись на схід, і охороняв 9 воріт. Згідно з описом в літературі ("Шеньіцзін” – "Книга про чудове та незвичне”, V-VI ст.) в образі людини з хвостом тигра постає "володар сходу” в китайській міфології Дун-ван-гун. Тигрячі ікла мало жіноче божество Сі-ван-му ("Володарка Заходу”), яка мала зілля безсмертя ("Шань хай цзин” – "Книга гір і морів”, IV-II ст. до н. е.). Тулуб тигра та тигрячі лапи з кігтями мав управитель священної гори Куньлунь дух Лу-у. З кігтями тигра зображувався на рельєфі в храмі Ульянци (ІІ ст.) герой-заколотник Чі-ю. Згідно з версією міфу червоний бик-людожер яюй мав кігті тигра. Вбити його вдалося лише культурному герою Хоу-І. За описом Лі Ши-чженя (трактат "Беньцао ган му” – "Основні відомості з фармакології”, XVI ст.) "лапи, як у тигра” мав китайський міфічний дракон Лун. Тигрячий ніс мав китайський культурний герой Шень-нун, який першим на землі започаткував землеробство. Верхи на тигрі часто зображувався один з китайських богів багатства Сю-аньтань Чжао-юанинуай. Китайський культурний герой Хуан-ді скористався допомогою тигрів та інших хижаків для того, щоб примусити бога сонця Янь-ді сплатити йому данину. За допомогою цих звірів йому вдалося перемогти бога в битві поблизу Баньцюань. Тиграм віддавали святі Шень-ту і Юй-люй злих духів, які намагалися пройти через врата на горі Душо в океані ("Книга гір і морів”). У зв’язку з цим на воротах своїх будинків Китай малювали величезних тигрів, які мали охороняти їх від різної нечисті та зжирати її.
Китайська даоська міфологія.
Один з "8-ми безсмертних героїв” китайської даоської міфології Люй Дун-бінь мав тулуб тигра. Тигр розтерзав тіло ще одного з "8-ми безсмертних” Лі Те-гуайя. Згідно з легендою він залишив тіло в своїй хатині, а сам відправився подорожувати. Потім його душі довелося вселитися в тіло померлого кульгавого убогого. Один з даоських святих, який вважався покровителем ремісників, які займалися обробкою золота і срібла, - Дунфан Шо – в дитинстві здійснив багато чудесних вчинків, а, зокрема, зміг проїхатися верхи на тигрі. В трактаті "Бао Пу-цзи” китайський даоський філософ Ге Хун (ІV ст.) стверджує, що тигри, які досягли віку 500 років змінюють свій колір на білий і отримують здатність ставати перевертнями. Згідно з середньовічними уявленнями китайських даосів небо було поділеним на 9 сфер цзю-тянь. Кожна зі сфер мала свої ворота, одними з охоронців яких були тигри.
Тібетська міфологія.
Велика кількість тигрів входила до близького оточення тібетського божества Ціумарпо – судді людських душ.
Корейська міфологія.
Тигр в Кореї вшановувався як цар звірів, будучи пов’язаним з світлою силою ян. Його вважали вершителем добрих та злих діл і символом удачі. У зв’язку з цим його зображення часто зустрічалися на мечах та інших регаліях корейських аристократів. У ХІХ ст. тигр зображувався на великих військових прапорах, маючи принести перемогу армії. Тигр є одним з основних персонажів в корейському солярному міфі – він з’їв мати чотирьох братів і вдягнувшись в її плаття прийшов до неї додому, де схопив одного з її синів. Три інші залізли на сосну але тигр продовжив їх переслідувати. Тоді брати почали благати небесного володаря про допомогу і він спустив їм з неба залізну мотузку. Вони піднялися на небо, і тигр також почав залазити але зірвався на поле індійського проса, де і загинув. Брати ж перетворилися на сонце, місяць і зірки. Згідно з міфологізованою казкою сонце і місяць виникли, коли брат і сестра, злякавшись тигра, потрапили на небо. Згідно з міфом тигриця накормила своїм молоком легендарного засновника удільної корейської держави Пізнє Пекче Кьон Хвона. Це сталося коли мати залишила його ненадовго у лісі, щоб принести обід своєму чоловікові, який працював у полі. Можливо, цим пояснюється те, чому цей корейський герой відзначався особливою мужністю. Під час свята мучхон ("танці небу”) у племен йє здійснювалося поклоніння духу тигра, який вважався покровителем гір. При цьому його прохали убезпечити гірські селища та шляхи ("Саньго чжи” – "Історія Троє царства”, V ст.). Тигру разом з ведмедем небесний володар Хванун дав можливість перетворитися на людину. Він дав їм спеціальне зілля і заповів 100 днів не бачити сонячних променів. Але тигр, на відміну від ведмедя не зміг витримати таке випробування і людиною не став.
Таджицька міфологія.
У вигляді тигрів в таджицькій міфології часто уявляли злих жіночих духів Парі.
Монгольська міфологія.
Перетворюватися на пістряво-рудого тигра мав здатність міфічний тангутський государ Шидургу-хаган.
Тугусо-манчжурська міфологія.
Згідно з уявленнями нанайців духи шаманів аями часто з`являлися до них у вісні в образі тигрів.
В`єтська міфологія.
В образі тигра боровся зі своїми ворогами в`єтський культурний герой і першопредок Лак Лаунг Куан.
Міфологія племені падаунг (Бірма)
У племені
падаунг звичай носити жінкам металеві кільця на шиї (це було ознаою краси і
мало видовжити їм шию) пов`язують з тиграми.
Люди прогнівили духів і ті наслали на них тигрів. В результаті вони знищили
майже усіх жінок і тому вони вирішили захищати себе спеціальною "бронею”, щоб під час нападу
тигра він не зміг прокусити шию. Міфологія народів ма і сре (мон-кхмерська група).
Згідно з міфами народів ма і сре тигри напали на двох гігантів, які були першими жителями землі. Вони втекли до моря і врятувалися на острові. Тигри навіть почали будувати міст на острів, але гігантам вдалося його спалити за допомогою птахів.
Міфологія народу банар (мон-кхмерська група).
Епічний богатир в міфології народу банар Йіонг під час своїх подвигів переміг чудесного тигра.
Міфологія народу самре (мон-кхмерська група).
Згідно з міфологічними уявленнями народу самре на тигра часто перевтілювалося зле божество Окнха Меас, яке приносило людям хвороби і завдавало різної шкоди.
Міфологія ва (мон-кхмерська група).
Згідно з міфами народу ва на тигриці одружився їх герой Хкун Хсанг Л`ренг. Вона була донькою перших людей Ятауна і Ятай. Один з нащадків героя, одружившись з нагою (жінкою-змієм), став батьком короля-тигра, який заснував місто Вінгмай на північному-сході Бірми.
|