МИША
Міфологія європейських
народів
У деяких європейских народів (зокрема у німців
та румунів) душа людини уявлялася у вигляді білої миші, яка під час сну може
вислизнути з тіла людини через відкритий рот. Слов`янська міфологія
У слов`ян існували вірування
в те, що у вигляді мишей могли поставати демони хвороб.
У деяких слов`янських народів "бороду”, яку заплітали під час жнив з останнього колосся,
вважали жертвою мишам, щоб вони не шкодили посівам зернових.
Міфологія східних слов`ян
В східнослов`янських джерелах з мишиною шкірою уявлялося чудовисько василиск.
Мишей як хтонічних тварин застосовували у
народній магії для лікування хвороб у худоби та запобіганню впливу на них
поганого ока. Для цього, зокрема, на роги корові у ганчірці підвішували очі,
виколоті у живої миші.
Українська народна міфологія
Згідно з легендами поширеними на Полтавщині,
Волині і Закарпатті звичайна миша мала здатність перетворюватися на летючу коли
їй вдавалося щось з`їсти з освяченої пасхальної їжі.
В образі миші в українських легендах постає
зірка Алькор. Вона нібито гризе збрую коней, що запряжні у віз (Сузір`я Великої Ведмедиці).
Російська народна міфологія
Росіяни вірили в те, що коли
будинок зесподівано залишають миші то це загрожує йому пожежею.
Білоруська народна міфологія
У білорусів Полісся було
поширеним вірування в те, що покійники, які не знайшли спокій на тому світі,
можуть повертатися в світ людей через мишині нори. Польська народна міфологія
Згідно з польськими легендами миші заїли легендарного князя Попела, який був вигнаний своїми суперниками з роду Котишки.В народі були поширені вірування в те, що звичайна миша могла перетворитися на летючу, якщо проживе 7 років.
Сербська народна міфологія
У сербів існував спеціальний "Мишиний день” (26 жовтня за старим
стилем та 8 листопада за новим). В цей день серби намагалися позбавитися від
мишей за допомогою спеціальної "мишиної трави”. Її перекидали через воду і вважали, що миші перейдуть
через неї, але назад повернутися не зможуть.
Хорватська народна міфологія
В хорватських народних
легендах у вигляді миші постає душа чарівника. Для того, щоб його розпізнати
навколо сплячої людини поливали воду і спостерігали як його душа-миша починала
бігати навколо тіла, не маючи можливості до нього повренутися доки для неї
через воду не постелять солому.
Чорногорська народна
міфологія
У чорногорців племені кучі
існував звичай встановлення символічного "кумівства” з мишою. Це символізувало те, що людина і миша як "куми” більше не мають
шкодити один одному. Германська міфологія. Згідно з народними віруваннями німецьких селян зуб, який випав, треба обов’язково засунути до мишачої нори. Це пояснювали тим, що людина матиме такі ж міцні зуби як у гризунів. Якщо ж до нори кинути молочний зуб дитини, то вважалося, що вона усе життя не буде знати що таке зубний біль.
Литовська міфологія.
Згідно з народними уявленнями литовців мишей та інших шкідників допомагали виганяти місцеві чаклуни буртінінки.
Китайська міфологія.
В китайській міфології миші постають як перевертні. В одній з легенд оповідається про п’ятьох мишей-перевертнів. Їх зустрів студент на шляху до столиці країни і розповів про своїх родичів. Тоді одна з мишей перетворилася на студента і прийшла до його дружини. Коли він повернувся додому, то побачив свого двійника. Він був обурений і вирішив подати скаргу, яка дійшла до самого першого міністра. Але образ першого міністра набрала ще одна миша і це значно заплутало справу. Про це дізналися в імператорському палаці, але виявилося що і у самого імператора і його дружини з`явилися двійники. Тоді наслідний принц закликав на допомогу найбільш справедливого суддю Бао-гуна але і в нього виявився двійник. Справжній Бао-гун в чарівному сні з`явився до Юй-ді і розповів йому про цю справу. Тоді Юй-ді надіслав на землю Нефритового кота і той спіймав мишей, таким чином остаточно розв’язавши проблему. Фантастична істота біцзяньшоу (пів миша – пів заєць) в Китаї була символом Заходу.
Японська міфологія.
Миша допомогла земному богу О-кунінусі виконати завдання бога Сусаноо, яке він дав йому, тому що він прагнув одружитися з його донькою. Сусаноо випустив стрілу на луг де горіла трава і доручив О-кунінусі знайти її. Миша ж спочатку сховала бога в своїй норі, а потім дістала йому з вогню стрілу.
Тібетська міфологія.
Серед 5-ти видів тібетських водних божеств Лу виділяли червоних з мишачими головами. Ці божества керували погодою, охороняли природні багатства і насилали хвороби на людей і тварин. У вигляді людей з головами мишей уявляли жіночих божеств Сабдаг. Це, напевне, пов’язано з тим, що за народними уявленнями вони могли насилати на людей чуму.
Кетська міфологія (Сибір).
У кетів миша вважалася шкідливою твариною. Її виникнення пов’язують з богинею зла Дотетем. Разом з іншими шкідливими і некорисними для людини тваринами вона з’явилася з вогнища, до якого людина на ім`я Хасингет кинула богиню. Дотетем намагалася завдати шкоди Хасингету і він помстився їй. Кети вірили, що в боротьби з мишами їм може допомогти добрий домашній дух алел, фігурка якого обов’язково мала бути в кожному будинку.
|