МАВПА
Грецька міфологія.
Разом з іншими тваринами греки вважали мавпу провідником сонця.
Ведійська міфологія.
Врішакапі (стародавня індійська - Vrakapi – буквально "мавпа-самець”) вважався позашлюбним сином бога Індри.
Індуїстська міфологія.
Царем мавп в індуїстській міфології виступає Сугріва. Під час пошуків своєї викраденої дружини Сіти бог Рама укладає з ним союз. Військо мавп допомогло Рамі побудувати міст на острів Ланку і звільнити Сіту, яка тут утримувалася. Одним з головних героїв "Рамаяни” була божественна мавпа на ім’я Хануман, яка була сином бога вітру Ваю і мавпи Анджани. Вона мала надзвичайні здібності перевтілення, літати в повітрі і мала величезну силу, яка дозволяла їй навіть виривати з землі гори. Згідно з однією легендою після свого народження вона навіть намагалася з’їсти сонце, але бог Індра не дозволив цього, уразивши її своїм перуном. В "Рамаяні” Хануман виступає мудрим радником Сугріви та другом Рами і його дружини Сіти. Хануман допомагає звільнити Сіту на острові Ланка, вбиваючи чудовиськ Сурасу і Сімхіку. Він також здійснює багато інших подвигів, зокрема, вбиває сина Равани Акшу, рятує від загибелі Раму і Лакшману. Після перемоги над ракшасами Рама винагородив Ханумана даром вічної молодості. В "Махабхараті” (ІІІ 146-151) Хануман зустрічається зі своїм братом (сином Ваю) Бхімою і повідомляє йому вчення про обов’язки 4-х варн. Далі культ Ханумана (або за іншим його ім’ям Маруті – "сина Марути”) став дуже популярним в індуїзмі. Його почали вшановувати як покровителя наук і сільського життя. В образі величезної мавпи в індуїстській міфології постає бог грому Індра, який зруйнував будинок героя Ваджранга та його дружини – чарівної діви Варангі. Цей герой переміг Індру і навіть захопив його в полон і тому це була помста з боку бога. Мавп (ванарів) вважали нащадками Пуластьї, який був одним з Праджапаті.
Буддійська міфологія.
Згідно з буддійськими міфами під час своїх перероджень Будда Шакьямуні також поставав у вигляді мавпи.
Китайська міфологія.
В китайській міфології з тулубом мавпи уявлявся герой Ді-Ку, який також вважався реальним правителем держави. Подібний образ (тулуб мавпи) мав верховний володар Ді-Цзюнь, якого вшановували східні іньці. На стародавніх кістках для ворожіння його ім`я записувалося піктограмою, яка за даними деяких вчених означала людиноподібну мавпу. Згідно з коментарями до "Оповідання про царства” (ІV ст. до н. е.) тулуб мавпи мало чудовисько на ім’я Куй.
Китайська даоська міфологія.
Один з 8-ми безсмертних героїв китайської міфології Люй Дун-бінь згідно з народними уявленнями мав спину мавпи.
Тібетська міфологія.
В Тибеті існував міф (ще в добуддійські часи), згідно з яким усе його населення походить від мавпи і жіночого гірського демона. Демон примусив мавпу вступити з нею у зв'язок, погрожуючи щодня зжирати тисячі людей.
Міфологія тюрко-монгольських народів.
9-м роком в 12-ти річному календарному циклі у тюрко-монгольських народів був рік мавпи ( монгольська – мечін жил, алтайська – мечін дьил). З цим роком асоціювалося багато негативних подій – посуха, холодна рання зима, хвороби коней та верблюдів. Походження від слова мавпа (мечін, або у множині - мічіт) скоріше сього має персоніфікація сузір’я Плеяди Мічіт. Вона також приносила багато нещасть людям і тому її ототожнювали з роком мавпи. Згідно з халхаською легендою на небо в образі мавпи (Мечін – сузір’я Плеяд) піднялися 6 синів бога грому Хобульдей-Мергена, після того, як їх брат намагався вцілити стрілою в сонце.
Міфологія карачаївців і азербайджанців.
В образі мавпоподібних людей в уявленнях карачаївців і азербайджанців постають "лісові люди” – агач кіши.
Міфологія західносибірських татар.
В образі мавпи в міфології татар Західного Сибіру іноді уявляли духа - хазяїна лісу Піцена.
Міфологія народу лісу (тібето-бірманська група).
Згідно з міфами лісу сини чоловіка та жінки, які єдині врятувалися від потопу, одружилися на небесних дівчатах а також на мавпах, в результаті чого людство відродилося.
Міфологія населення Гвінеї.
Згідно з віруваннями народів Гвінеї душа людини могла з’являтися у вигляді мавпи.
Дагомейська міфологія.
Згідно з уявленнями дагомейців мавпи, які жили в морі, діставали залізо, яке слугувало їжею змії-деміургу Айдо-Хведо. Якщо б вони перестали доставляти цю їжу то це загрожували загибеллю усьому світу.
Міфологія йоруба.
У йоруба мавпа вважалася братом людей-близнюків, що свідчить про віру в те, що вони мали звірину природу.
Міфологія темне (С`єрра-Леоне).
У народу темне мавпа вважалася засновником та покровителем деяких таємних релігійних союзів.
Міфологія хадзапі (Південна Африка).
Згідно з міфами народу хадзапі перші люди на землі з’явилися від мавп.
Міфологія ацтеків.
Згідно з міфами ацтеків 2-га ера в житті Всесвіту, коли панував бог Кецалькоатль, завершилася тим, що люди перетворилися на мавп.
Міфологія майя.
Згідно з міфами гірських племен майя (кіче, кекчі і какчікелі) на маленьких мавп перетворилися люди, які змогли врятуватися від потопу, що на них наслали боги за невдячність і неслухняність.
|