В грецькій міфології на ящірку було перетворено Абанта, що наважився сказати богині Деметрі, що вона нібито дуже жадібно випила цілий глечик ячмінного відвару з присмаком м`яти. Скоріше всього це перевтілення пов`язане з тим, що ящірки можуть довго обходитися без води. Цей міф мав виховне значення, тому що мав навчити людей ставитися з повагою до богів.
Шумеро-аккадська міфологія. На ящірку перетворюється шумеро-аккадський бог родючості Думузі, тікаючи від злих демонів підземного царства (гала), яки намагалися його наздогнати. Іранська міфологія. Верхи на ящірках (поряд з іншими тваринами) виступали злі демони деви, ідучи на битву з іранським героєм Рустамом. Він оточив їх в місті і отримав перемогу (Согдійське джерело V ст.). Зв`язок ящірок з силами зла не випадковий. Зороастрійці вірили, що вони є шкідливими тваринами, створеними божеством зла Ахріманом і вважали, що їх треба знищувати. Китайська міфологія. Згідно з припущеннями деяких міфографів китайський культурний герой Хуан-ді міг бути пов'язаний з тотемом ящірки. Навіть називають його можливий епітет – "Драконоподібна ящірка”. Тібетська міфологія. В тібетській міфології окремий вид водних божеств Лу складали блакитні, які мали голови ящірок. Ці божества виконували багато важливих завдань – керували погодою, охороняли корисні копалини і могли насилати хвороби на людей і тварин. Монгольська міфологія. Ім’я дружини тангутського государя Шидургу-хагана Гурбельджин-гоа означає "Ящірка-краса”. Згідно з монгольськими міфами вона стала причиною суперечки між ним і Чінгісханом. Фінська міфологія. Фіни вірили, що підземні духи Маахіси можуть перевтілюватися на ящірок. Це, напевне, пов’язане з тим, що ящірка має підземні нори і мала якесь відношення до сил підземного світу. Міфологія західносибірських татар. В одній з татарських легенд на страховисько з великими іклами у роті перетворився дух лісу Піцен, на якому коли він виглядав як чарівна жінка одружився один чоловік. При цьому у його розпущеному волоссі бігали ящірки, яких він ловив та їв. Кетська міфологія (Сибір). Згідно з міфологічними уявленнями кетів ящірка, разом з іншими шкідливими та некорисними для людини тваринами, виникла коли людина на ім`я Хасингет кинула богиню-матір Дотетем (в цьому образі вона була уособленням зла і намагалася нашкодити Хасингету) у вогнище. З вогнища і почали вискакувати різні тварини. За іншими варіантами міфу шкідливі тварини виникли в результаті спалення інших жіночих злих божеств – Калбесем або Хоседем. Існують дані про те, що ящірки були пов’язані з шаманами. Самодійська міфологія. У селькупів ящірка відносилася до категорії тварин, які вважалися помічниками шаманів. Міфологія батаків острова Суматра (Індонезія). В образі ящірки в міфології батаків постає богиня землі Бораспаті ні Тано. Скоріше всього таке уявлення пов’язано з тим, що ящірка ховається в землі. Міфологія зулу (бантумовна група). В міфах зулу ящірка виступає посланцем культурного героя і першопредка Ункулункулу. Він відправив її услід за хамелеоном повідомити людям, що їх життя не буде вічним і вони будуть помирати. Вона перегнала хамелеона, який мав протилежну звістку і дісталася до людей першою. Таким чином люди стали смертними. Міфологія населення Центральної Австралії. У племен Центральної Австралії на жінок, дітям яких було зроблено обрізання, накладалося табу на вживання в їжу м’яса деяких видів ящірок. Воно діяло протягом одужання дитини. Вважалося, що це м'ясо може затримати загоєння ран. Міфологія племені дієрі (Австралія). Австралійське плем’я дієрі вважало предками людей чорних ящірок. Бог-деміург Мура-мура "доробив” їх, відділивши кам’яним ножем від тулубу руки і ноги, виліпивши пальцями лиця, очі, вуха, рот, відрізавши хвіст і приробивши їм статеві органи. Міфологія аранда (Австралія). В міфології аранда запровадження обрядів ініціацій і пов’язаних з ними спеціальних операцій на тілі пов’язується з деякими тотемними предками, а зокрема з ящіркою-мухоловкою.