Вівторок
26.11.2024
20:35
Форма входу
Категорії розділу
Акула [1]
Бегемот [1]
Бобер [1]
Варан [1]
Видра [1]
Восьминіг [0]
Вугор [1]
Вуж [1]
Гусінь [1]
Дельфін [1]
Дощовий черв`як [1]
Дюгонь [1]
Жаба [1]
Змія [3]
Ігуана [1]
Йорж [1]
Кайман [1]
Каракатиця [1]
Кашалот [1]
Кит [1]
Короп [1]
Краб [1]
Креветка [1]
Крокодил [1]
Лосось [1]
Медуза [1]
Минь [1]
Молюск [1]
Морська змія [1]
Морський їжак [0]
Окунь [1]
Ондатра [1]
Пітон [1]
Рак [0]
Скат [1]
Слимак [1]
Тритон [0]
Тюлень [1]
Удав [1]
Хамелеон [1]
Черепаха [1]
Шовковичний черв`як [1]
Щука [1]
Ящір [1]
Ящірка [1]
Пошук
Друзі сайту
Сайт по історії тероризму - terworld.narod.ru
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міфологія - дивовижний світ

Каталог статей

Головна » Статті » Риби,морські та річкові тварини, земноводні » Черепаха

Черепаха
ЧЕРЕПАХА

Іранська міфологія.

Іранські зороастрійці вважали, що черепаха була створена божеством зла Ахріманом і тому зараховували її до шкідливих тварин, яких треба знищувати. Знищуючи таких тварин люди завдавали болю самому Ахріману, тому що згідно з віруваннями він створив їх зі свого тіла. 

Індуїстська міфологія.

В індуїстських міфах черепаха ("курма”) постає як космогонічна сила, що було зафіксовано в "Шатапатха-брахмані”. В образі черепахи постає Вішну, який занурюється на дно молочного океану щоб врятувати цінності, які були втрачені під час потопу. Черепаха також допомагає повернути ряд священних істот та предметів – боги та асури встановлюють на неї гору Мандару і обмотавши навколо неї змія Васукі, починають пахати океан, з якого добувають напій безсмертя амріту, богиню Лакшмі, місяць, корову бажань Сурабхі та ін.

Буддійська міфологія.

Черепаха була символом деяких будд і бодхісатв в буддійській міфології.

Китайська міфологія.

Китайці вважали, що чорна черепаха є представником усього класу молюсків.
В китайській міфології черепаха на ім`я Ао, яка плаває в морі тримає тримає на своїй спині три священних гори – Інчжоу, Пенлай і Фанчжан, на яких живуть безсмертні. Також Ао присутня в міфах про жіночу богиню Нюй-ва. Щоб підтримати небосхил, який почав падати після битви богів, вона відрубала у Ао лапи і підперла ними чотири сторони світу (трактат "Хайнань-цзи”, ІІ ст. до н. е.). В середньовічній літературі черепаха Ао стала символом досягнення вищого ступеня ученості та наукових ступенів. Висловлювання "голова Ао” або "той, хто стоїть на голові Ао” почали означати найбільш успішних людей, яки досягли великих успіхів на екзаменах в столиці.
Згідно з варіантом міфу про китайського героя Гуня після страти (він був страчений правителем Яо за те, що не зміг впоратися з потопом) він перетворився на черепаху, яка мала три лапи. Черепаха допомагала сину Гуня культурному герою Юю проводити канали і виправляти течії річок – вона тягла на своїй спіні зелену глину.
Ім`я радника правителя царства Шу Ду Юя – Бє-лін, означає "Дух черепахи”. Ду Юй побачив труп людини, який плив по річці і коли він дістався столиці царства Шу то дивним чином ожив. Це і був Бє-лін, якого правитель Шу зробив своїм помічником і відправив боротися з повенями. Поки він цим займався правитель звабив його дружину але зрештою йому стало дуже соромно за свої вчинки і тому він зрікся престолу на користь Бє-ліна.
Згідно з китайськими народними уявленнями володар драконів Лун-ван мав своє воїнство, до якого входили і черепахи. В міфах згадується про те, що усі черепахи землі підкорялися легендарному володарю Чжун ді хуан цзюню ("Середній володар – государ землі”).
Черепаха, обвита змією (або під час парування з нею) слугувала символом Півночі, як частини світу. За даними деяких дослідників цей образ може бути пов'язаний з і стародавніми натурфілософськими уявленнями про шлюбний союз землі і неба. Таке ж зображення містилося на північній стороні поховальних споруд (особливо в епоху Хань – з кінця ІІІ ст до н. е. до початку ІІІ ст. н. е.) а в дещо ранішу епоху – на військовому чорному прапорі, який завжди несли позаду війська (можливо, тут черепаха виступає як символ воєвничості, тому що має міцний панцир-броню для захисту). Пізніше стоячи на черепасі, обвитій змією, яка пливе по воді, зображували міфічного "Повелителя Півночі” Сюань-у. В деяких місцевостях черепаху і змію називали ге – "братиками”.
Деякі китайські міфографи припускали, що культурний герой Хуан-ді пов'язаний з тотемом черепахи і навіть вважали, що він мав епітет "Велика черепаха”.
За описом словника І ст. "Шо вень” ("Тлумачення знаків”) спину черепахи мав чудесний цар-птах Фенхуан, якого часто порівнювали з птахом Фенікс.

Китайська даоська міфологія.

Згідно з трактатом "Лецзи” верховний китайський бог Шан-ді послав в море декілька гігантських черепах для того, щоб вони тримали на собі острови, на яких за уявленнями даосів жили безсмертні. Острови кидали хвилі і це приносило незручності безсмертним. Але велетень Лун-бо спіймав на гачок шістьох черепах і тому декілька островів унесло в північний океан.
У китайських даосів існував звичай готувати пиріжки у формі черепахи, що символізувало довголіття, для підношення божествам трьох стихій Сань гуань.

Тібетська міфологія.

Згідно з тібетськими міфами з 6-ти яєць, відкладених золотою космічною черепахою, народилися божества Лу, які жили в різних водоймищах і відповідали за погоду. Також з жиру космічної черепахи народилися однорукі, одноногі та одноокі істоти Тхеуранг, які уособлювали собою різні атмосферні явища (зокрема, буревії, шторми, град та ін.).

Японська міфологія.

Морська черепаха дала можливість рибаку Урасімі відвідати палац морського царя. Він врятував її на знак подяки вона провела його у володіння повелителя морів.

Корейська міфологія.

Згідно з корейським міфом черепаха допомогла врятуватися майбутній родоначальниці і покровительці шаманів Парі-конджу. За наказом батька її помістили в скриньку і кинули у воду, віддавши в жертву царю драконів чотирьох морів. Але золота черепаха підхопила її і віднесла до Східного моря, де її врятував Будда.
Черепахи разом з рибами допомогли легендарному засновнику корейської держави Пуйо Тонмьону втекти від переслідування батька, який його хотів погубити. Підійшовши до річки Омхос Тонмьон вдарив своїм луком по воді – спливли черепахи та риби, які створили живий міст, по якому він перебрався на другий берег, де і заснував нову державу. Подібний сюжет повторюється в міфі про легендарного засновника держави Когурьо Чумона, який також перебрався через річку по спинам черепах і риб, рятуючись від погоні.
Вигляд черепахи, обвитої змією мав дух-охоронець Півночі Хьонму. При цьому вони протистояли один одному, висунувши язики. З цим пов’язано те, що черепаха вважалася одним з важливих 4-х духів – священних тварин (сарьон) – охоронців 4-х сторін світу, які завжди приносили удачу.

Таджицька міфологія.

Вигляд черепах за міфологічними уявленнями таджиків мали злі жіночі духи Парі.

Міфологія народів В’єтнаму.

В’єтнамське божество моря Тхен Бієн уявлялося у вигляді гігантської черепахи, яка знаходиться на дні моря. Його певними діями пояснювалися різні природні явища. Коли божество робило вдих, то вода вливалась в його тіло, а коли робило видих – виливалася, що призводило до відливів і припливів на морі. Якщо ж Тхен Бієн починав ворушитися, то море починало хвилюватися і починалися бурі.
У різних в’єтнамських народів черепаха символізувала міць і довголіття і тому кам’яні стели з різними написами зводилися на спинах кам’яних черепах. Також особливу роль черепаха відігравала в магії і пророкуваннях – знаки на їх панцирах часто сприймалися як певний символ і пророкування, які можна тлумачити певним чином. В в’єтнамській міфології велике значення мав дух-покровитель Кім Куі ("золота черепаха”). Згідно з легендою вона допомогла правителю Ан Зионгу (258-207 рр. до н. е.) вигнати злих духів, які заважали йому побудувати фортецю Колоа. Вона також подарувала правителю свій кіготь, з якого було зроблено спусковий гачок для самострілу, який відзначався чарівними якостями. Дух-покровитель в образі черепахи також з’являється в популярній легенді про золотий меч, за допомогою якого полководець Ле Лої вигнав у ХV ст. з В’єтнаму китайських завойовників. Потім Ле Лої повернув чарівний меч черепасі, яка жила на озері в Ханої. З того часу його почали називати Озером поверненого меча (Хо Хоанкієм). В храмі "Нефритової гори”, який був побудований поблизу цього озера, було поміщено зображення черепахи зі священним мечем.
Згідно з народними віруваннями мионгів та ін. народів В’єтнаму черепаха навчила їх споруджати будинки на палях. Ці будинки своїми обрисами нібито віддалено нагадували контури черепахи.

Міфологія ман (В’єтнам).

Згідно з міфами народу ман після потопу саме черепаха порадила першопредку Фу Хаю і його сестрі одружитися. Вони одні врятувалися під час потопу і одружившись змогли відродити людство на землі.

Міфологія чорних таі (тайська група).

Коли сини Кап і Ке (єдиних, хто врятувався від потопу) зрубали дерево ва і хай, які вкривали собою увесь світ і землю, то в небі засяяли 9 місяців і 8 сонць. Це викликало страшенну спеку від чого навіть у черепахи розтріскався панцир.

Міфологія семангів Малакки (мон-кхмерська група).

В міфології семангів первинна істота жіночої статі Маноі іноді зображувалася в образі черепахи.

Балійська міфологія.

В балійських міфах черепаха Бедаванг була однією з основ створеного світу, який вона тримала на своїй спині. Саму її шляхом медитації створив світовий змій Антабога.

Міфологія ігбо (Нігерія).

Черепаха була символом Але - богині родючості і землі у народу ігбо.

Міфологія ібібіо (Нігерія).

Панцир черепахи у віруваннях народу ібібіо втілював в собі жіночий початок і тому був символом богині родючості Ісонг.

Міфологія майя.

В образі черепахи постає один з богів Бакабів, які згідно з народними віруваннями майя тримали на собі небо з чотирьох боків, не даючи йому впасти на землю.

Міфологія ірокезів.

В міфах ірокезів земля виникла, коли небесна жінка-матір Атаентсік впала з неба на спину черепахи. Видра пірнула на дно світового океану і дістала звідти жменю землі – коли її поклали на панцир черепахи, то вона почала швидко рости і зрештою виникла суша.
Згідно з уявленнями ірокезів Атотархо – божество, яке втілювало в собі неприборкані сили природи, мало кінцівки з кігтями як у черепахи.

Міфологія індіанців Північної Америки.

Верхи на черепасі часто зображувався культурний герой-трікстер індіанців Північної Америки (зокрема, алгонкінів) Манабозо.

Міфологія гуронів (Північна Америка).

Згідно з міфологічними уявленнями гуронів велетенська черепаха тримала на собі землю. Це напевне пов’язано з міфом про те, що земля виникла коли, небесна матір впала з неба на спину черепахи. Культурний герой Іоскеха отримав від неї вміння добувати вогонь і перший початок кукурудзи, і все це передав людям.

Папуаська міфологія.

Папуаські племена західної частини Нової Гвінеї використовують спеціальний магічний засіб, який має допомогти їм під час полювання на черепах. В заглиблення спису, на який має насаджуватися вістря, поміщають невеликого жучка, який живе на кокосових пальмах. Мисливці вірять, що так само як цей жук, кусаючи людину, швидко впивається їй в шкіру, так і спис має уразити черепаху.

Міфологія населення островів Торресової протоки (Австралія).

Жителі островів Торресової протоки використовують чучела черепах для того, щоб зачарувати їх і вполювати.





Категорія: Черепаха | Додав: terworld (06.08.2009)
Переглядів: 2339 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.4/5 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: