ТРЯСИХВІСТКА
Українська народна міфологія
В Поліссі та на Західній Україні були поширені легенди
про те, що трясихвістки перелітають разом з лелеками (за різними варіантами : у
них під крилом, на крилах, на спині або на хвості). Індуїстська міфологія.
Трясихвістка використовувалася в індуському магічному ритуалі лікування гепатиту. Під час промовляння заклинань та інших магічних дій хвороба "перекладалася” з людини на птаха. Для цього жрець прив’язував трясихвістку (разом з дроздом і папугою) жовтою мотузкою до ліжка хворого і наносив на його тіло спеціальний магічний розчин. Потім він змивав тіло водою, що символізувало повне очищення від хвороби і перехід її на цих трьох птахів.
Айнська міфологія.
У айнів трясихвістка вважалася священним тотемним птахом – творцем світу і покровителькою закоханих. Вважалося, що вона розподілила обов’язки між дружинами і чоловіками. Головний бог Пасе камуй скористався її допомогою для того, щоб створити "світ людей”. Вона спустилася з неба і почала бити крилами по воді, махати хвостом та лапами. Через деякий час завдяки її зусиллям вода перетворилася на океан в якому плавали окремі частки суші. За іншою версією міфу бог створив землю за допомогою кам’яних інструментів, але і тут трясихвістка допомогла йому, розрівнявши землю. Трясихвістка допомогла культурному герою Окікурумі вилікуватися від нероздільного кохання до айнської жінки. Абхазька міфологія.
Трясихвістка згадується в міфі про абхазького героя Абрскіла, заважаючи йому вирватися на волю з печери, де він разом зі своїм конем був прикований до залізного стовпа (так його покарав верховний бог Анцва за те що він намагався змагатися з ним у могутності). Згідно з міфом Абрскіл постійно розхитував цей стовп але коли його справа наближалася до завершення, прилітала трясихвістка і сідала на стовп. Герой замахувався на неї молотом але вцілити не міг, натомість він вганяв стовп в землю вдвічі глибше ніж він був до цього. Скоріше всього птах при цьому був посланцем бога, який намагався не дозволити Абрскілу визволитися.
|