ОРЕЛ.
Грецька міфологія.
Орел вважався священним птахом Зевса в образі якого він неодноразово постає в міфах. Зокрема, він постає в орлиному образі в своїх любовних пригодах – оволодіваючи викраденою ним Європою і Егіною на острові Енона. Як орел (за іншою версією – сховавшись під орлиним пір’ям) він викрав Ганімеда, коли загорівся до нього пристрастю, і заніс його на Олімп, де зробив його своїм виночерпієм. Також орел постає як провісник Зевса, зокрема, коли Геракл закликав свого батька послати Телемону хороброго сина. В одному з міфів орел навпаки переслідує Зевса, який в цей час обернувся лебедем і прагнув оволодіти Немесидою. Також орел вважався священною твариною, присвяченою Геліосу. Донька Тантала Ніоба, яка була жрицею так званої "Білої богині”, мала в якості священної тварини орла-лебедятника з озера Танталіда. В "Одіссеї” Гомера в образі морського орла постає Афіна. В образі такого ж орла постають гарпії. Душа вбитого царя Ніса приймає образ морського орла і переслідує його доньку Скіллу, яка стала причиною смерті батька через її кохання до Міноса. З крилами орла зображувався бог сну Гіпнос. Чудовисько Сфінкс також мала крила орла. Гера перетворила на кам’яного орла володаря острова Кос Меропа, який хотів заподіяти собі смерть, тому що Артеміда вбила його дружину. Орел клював печінку Прометея, прикованого до гір Кавказу. Це був орел-стерв`ячник, народжений від Тіфона і Єхидни. Геракл влучив цього орла стрілою прямо в серце і звільнив Прометея від його мук. Після цього, заданими міфографів, населення Кавказьких гір почало вважати орла ворогом людства. Воно почало спалювати його гнізда палаючими стрілами та ставити на нього пастки, прагнучи таким чином помститися за муки Прометея. З того часу Геракл мав стріли з пір’ями орла, які йому подарував Аполлон. Орел став передвісником отримання Гордієм царської влади у Фрігії. Згідно з міфом орел сів на голоблю його упряжки волів, коли Гордій був ще бідним селянином. Вважаючи це знаком з боку богів він звернувся до оракулу і йому було пророковане, що він отримає царську владу. Плутарх і Павсаній оповідають легенду згідно з якою орел допоміг афінському стратегу Кімону знайти могилу Тесея на острові Скірос. Орел сів на місце поховання і почав довбати землю дзьобом і розривати землю кігтями. Жовч орла використовувалася в якості магічного засобу для лікування короткозорості. Рекомендувалося змазувати очі жовчю, щоб мати орлиний зір.
Скандинавська міфологія.
На орла перетворився бог Одін, коли викрав священний напій "мед поезії”, який належав Суттунгу. Він випив його і прилетівши до Асгарду виплюнув в чашу і віддав богам-асам ("Молодша Едда”). В образі орла постає скандинавський велетень Тьяцці. Він почав літати над богами-асами, які в цей час смажили м'ясо бика. Велетень почав вимагати свою долю дичини і хапати найкращі шматки. Тоді бог Локі вдарив його палкою, але вона пристала до тіла орла і він вхопив бога і погодився звільнити його лише тоді, коли він допоможе йому захопити золоті яблука Ідунн, які дають молодість. Врешті асам вдалося підпалити орла-Тьяцці і знищити його, та повернути золоті яблука ("Молодша Едда”). Згідно з уявленнями скандинавських народів на вершині світового дерева Іггдрасіля сидів мудрий орел.
Міфологія східних слов`ян
Згідно з східнослов`янськими
легендами на орла протягом свого життя перетвоорювалася кожна зозуля.
Російська народна міфологія
Згідно з російськими легендами про героя-розбійника Степана Разіна після
смерті він втілився у величезного орла, літав над Волгою і жив в Разінських
горах. Міфологія західних слов’ян.
Орел був одним з атрибутів верховного бога у західних слов’ян Свентовита.
Сербська народна міфологія
У сербських бджолярів мертвий орел вважався хорошим оберегом, який
вивішували на пасіці. Вони були впевнені в тому, що він буде протистояти
будь-якому злому впливу на їх пасіку. Карело-фінська міфологія.
В карело-фінських рунах присвячених пригодам героя Леммінкяйнена вогняний орел, який сидів на вогняній березі, намагався завадити йому пройти до ворожої країни Пяйвьоли. Але герой обдурив орла сам перетворившись на березову гілку, а замість себе підставив дерев’яну ляльку (череп мерця).
Литовська міфологія.
Згідно з легендою про заснування міста Вільнюс до орлиного гнізда було підкинуто немовля Ліздейко (це зробив його батько верховний жрець Криве-Кривайтіс). Тут його виявив князь Гедимін і далі Ліздейко сам став верховним жерцем і родоначальником роду Радзивіллів.
Мусульманська міфологія.
Згідно з мусульманською міфологією негативний герой Німврод, не змігши побудувати Вавилонську башту, злетів на небо в скрині, яку тримали 4 орлів, вигодуваних м’ясом. Це він зробив намагаючись влучити стрілою в самого бога.
Ведійська і індуїстська міфологія.
В образі людини з орлиною головою зображувався індійський цар птахів Гаруда. Верхи на ньому часто зображувався бог Вішну, що вказує на те, що орел був його ваханою – твариною-носієм. Сином орла в "Рігведі” (Х 144, 4) називають чарівного птаха Супарну ("Прекраснокрилий”), який приніс священний напій сому з неба (VIII 100, 8; ІХ 48, 3). В одному з ведійських міфів орел допомагає богу грому і блискавки Індрі викрасти сік соми, який вважався напоєм богів. Завдяки цьому божественному напою Індра зміг подолати демона Врітру ("Рігведа” IV 18). Коли орел ніс сому, то його намагався вбити лучник Крішану, але його стріла вразила лише одне його крило і він все ж таки зміг доставити священний напій ("Рігведа” ІV 27). За переказами брахманів з ураженого Крішаною орлиного пера (або, за іншими даними, кігтя) виросло на землі дерево парна (палаша) або шальяка, яке почало вважатися священним і було пов’язане з певним ритуалом. Згідно з міфом про братів Ашвінів в їх колісницю, яка щодня об’їздила Всесвіт і розганяла темряву, поряд з іншими тваринами і птахами були запряжені орли. Самих братів часто порівнювали з цими птахами.
Тібетська міфологія.
Згідно з тібетськими міфами орли входили до близького оточення Ціумарпо – судді людських душ.
Айнська міфологія.
В деяких міфах прабатьком айнів виступає бог гір, який постає в образі орла. Також орел вважався рятівником айнів, тому що під час страшного голоду він зміг накормити людей.
Шумеро-Аккадська міфологія.
В образі орла (переважно з XIV ст. до н. е.) або орла з головою лева в шумеро-аккадській міфології зображувався величезний птах божественного походження на ім`я Анзуд. В різних творах мистецтва він зображувався вчепившись своїми кігтями в спини двох оленів або інших тварин. Анзуд виступає посередником між землею і небом, між богами і людьми; уособлює одночасно і позитивні і негативні якості. Він жив на дереві хулуппу, яке можно ототожнити зі "світовим деревом” і був зігнаний з нього Гільгамешем. Анузд наділив шумерського героя (правителя Урука) Лугальбанду здатність швидко долати великі відстані. Він також вважався емблемою і символічним звіром бога землеробства Нінгірсу. Риси орла та інших тварин поєднував в собі страхітливий дракон Мушхуш, якого створила богиня Тіамат.
Західносемітська міфологія.
У західносемітських народів матір’ю орлів вважалася Цамала а їх вожаком Йатпану. Вони з`являються в міфі про угаритського героя-мисливця Акхата, який мав чарівний лук, який завжди ставав йому в нагоді на полюванні. Богиня полювання Анат намагалася за получити цей лук, пропонуючи Акхату любов, багатство і безсмертя. Коли він відмовився, то вона вирішила його вбити. Для цього вона звернулася до орлів, на чолі з Йатпану напали на нього і зжерли. Для того щоб знайти мертвого героя бог Балу відламав у орлів крила і вони попадали на землю. Батько Акхата Даниїлу розпорює їх тіла і в череві їх матері Цамалу знаходить тіло сина. Після цього Балу знову повернув орлам крила і вони відлетіли. На римських зображеннях ІІ ст. н. е. бог сонця у західних семітських народів Малакбел часто зображувався, коли його несли на собі орли.
Хетська міфологія.
Орел був священним птахом одного з головних божеств хетської міфології – Пірви. Орел виступає в якості посланця бога сонця – він відправляє його на пошуки бога родючості Телепінуса, який зник у невідомому напрямку, що призвело до поступового вимирання усього живого. Але птаху не вдалося його знайти.
Єменська міфологія.
В стародавній єменській іконографії досить часто трапляються зображення орла. Він скоріше всього був тісно пов'язаний з місячним божеством Насром, культ якого існував в єменських державах Саба і Катабан.
Іранська міфологія.
За допомогою орлів на небо намагався піднятися богоборець і другий цар з династії Кейянідів Кай Кавус. Але орли скинули його над річкою Амуль. Таким чином його задум оволодіти небом провалився.
Міфологія монгольських народів.
В міфі про одного з найбільш відомих монгольських героїв-богатирів Джангара в образі орла постає небесне чудовисько Кюрюл Ердені. Герой вступив в двобій з цим чудовиськом, але воно забрало його на небо і там почало піддавати жорстоким тортурам.
Міфологія казахів, киргизів і казанських татар.
У казахів, киргизів і казанських татар популярним міфологічним героєм є величезний птах Каракус ("чорний птах” або "богатир чорний птах”, що є алегоричним найменуванням орла). Він допомагає герою, який врятував його пташенят від дракона аждарха. Каракус саджає його на спину і переносить у різні віддалені землі.
Грузинська міфологія.
Орел постійно клював печінку грузинського героя Амірані, який був прикований до скелі в печері Кавказьких гір, за те що він наважився боротися з богами. Сюжет явно має зв'язок з грецьким Прометеєм.
Абхазька міфологія.
Згідно з міфами про подвиги абхазького нартського героя Сасрикви орлиця допомогла йому піднятися з підземного світу. Його сюди скинули брати і він тут вбив дракона, який заволодів водними джерелами. Інгуська міфологія.
За інгуською міфологією бог грому і блискавки Села прикував залізним ланцюгом до скелі культурного героя Курюко, який вкрав у нього воду, овець і очерет та передав їх людям. За наказом бога щодня прилітав орел і клював серце героя.
Адигська міфологія.
Згідно з міфом адигський нартський герой Насрен-Жаче, який насмілився вступити в боротьбу з верховним богом Тха, був прикутий ним ланцюгом до гірської вершини Ошхамахо. Сюди прилітав орел і рвав серце героя. Орел виступає в якості охоронця адигського бога зла Пако.
Вірменська міфологія.
Згідно з міфом ім’я вірменського князівського роду Арцрунідів походить від орла (арцив), який своїми крилами захистив від сонця і дощу сплячого юнака – предка цього роду.
Азербайджанська
міфологія
Орел вважався
тваринним предком азербайджанського роду язирларів. Бурятська міфологія.
В бурятській міфології орел вважався предком перших шаманів.
Кетська міфологія.
В кетських міфах на гілках світового дерева знаходилося гніздо орла, яке виявив один з культурних героїв. Орлиця пообіцяла дати йому знаряддя для добування вогню, якщо він їй дістане кіготь, який знаходився у "нижньому світі”. Згідно з уявленнями кетів від орлів шамани отримували своє вміння ворожити. Це знайшло своє відображення на різних шаманських атрибутах, на яких зображувався орел.
Якутська міфологія.
В якутській міфології батьком орлів і взагалі покровителем птахів вважався Хомпоруун хотой ("Горбоносий орел”), від якого вели своє походження деякі якутські роди. Сам він з’являвся в середньому світі в образі темно-сизого орла і карав тих, хто вбивав орлів, або ставився до них без поваги. Згідно з віруваннями якутів орел міг подарувати шаману чарівний камінь яда, за допомогою якого він міг викликати або припиняти дощ або сніг.
Міфологія кхонтхаї (сіамців).
Згідно з міфами сіамців орлиця допомогла юнаку розгадати три загадки, які йому задав один з небесних богів Кабіла Маха Пхром. Юнак став під великим деревом, на якому знаходилося орлине гніздо. Пташенята почули загадки і спитали відповіді на них у своєї матері. Юнак почув їх, тому що міг розуміти мову птахів, і дав правильні відповіді. В результаті бог програв парі і був змушений відрубати собі самому голову.
Міфологія ібібіо (Південна Нігерія).
У народу ібібіо орел вважався провісником бога грому Обумо, якого він посилав на землю.
Міфологія ацтеків.
Бог сонця в міфології ацтеків Тонатіу мав духа-двійника (нагуаля) в образі орла і цей птах був його символом. Саме ж ім’я бога означало "Низхідний орел” і він вважався покровителем союзу "воїнів-орлів”.
Міфологія індіанців чібча-муісків.
У індіанців чібча-муісків існувала легенда про величезного орла, який повстав проти вищого духа Ручікі та поневолив індіанців. На допомогу їм прийшов бог упорядник суспільства Бочіка, який перетворив орла на скелю.
Міфологія індіанців тарасків.
У вигляді орла часто зображувався бог сонця і вогню в міфології тарасків Курікавері.
Міфологія індіанців мохаве.
Згідно з міфами індіанців мохаве культурний герой Мастамхо, який навчив людей багатьом корисним речам, зрештою перетворився на орла і улетів.
Міфологія населення басейну р. Томпсон (Британська Колумбія).
Орлиний пух використовувався жінками індіанського населення басейну річки Томпсон під час магічного ритуалу. Коли їх чоловіки йшли на війну, то вони починали постійно танцювати і цей пух прикріпляли на кінцях палок, яки символізували зброю. Під час танців вони робили різні рухи, які мали символізувати ураження ворогів зброєю, що мало допомогти воїнам в бою.
Міфологія кулін (Австралія).
Ім’я божества-деміурга "Великого батька” Бунджиля в міфології племені кулін означає "Клинохвостий орел”. Він створює людей і всі речі у світі, вчить людей різним ремеслам та встановлює шлюбні класи.
|